woensdag 26 september 2007

Kruiswoordpuzzel

Elke ochtend worden er op uithangborden langs de grotere wegen kranten geplakt. Een oud mannetje heeft een tas met kranten bij zich, een emmer met stijfsel en een roller. Drie tot vijf bladen passen op een bord. Zoals een krant betaamt, staan er stukjes nieuws, de weersvoorspelling, een foto, de tv- gids en een kruiswoordpuzzel in. Deze standaardformule is altijd wel terug te vinden. En altijd als ik er langs loop is de kruiswoordpuzzel ingevuld. Niet gedeeltelijk, maar alle vragen/ raadsels en opdrachten zijn opgelost. Geen leeg vakje meer over. Soms zijn ze met een potlood, soms met een pen ingevuld. Soms met een keurig handschrift, alsof iemand er de tijd voor heeft genomen. Soms heel haastig. En dit fenomeen vindt niet alleen nu in de herfst plaats, hetzelfde is mij in de lente en zomer opgevallen. En zelfs in de winter. Ook al vriest het 20 graden, de kruiswoordpuzzel is altijd ingevuld. Ik ben erg benieuwd of mensen er speciaal vroeger voor opstaan. Of een luchtje scheppen synoniem staat aan het invullen van een kruiswoordpuzzel. Zouden het pubers, vijftigers of oude van dagen zijn? Hebben de kruiswoordpuzzeljagers de borden in districten onderverdeeld en krijg je binnen zo’n groep een dag toebedeeld of zijn ze voor iedereen toegankelijk en geldt de regel wie het eerste komt? Vechten ze erom? Als ik de volgende keer vroeg opsta ga ik tegenover een krantenbord zitten en wacht ik totdat het potlood getrokken wordt. Dan spring ik vanachter een boom vandaan en betrap ze met mijn fototoestel op heterdaad. Want nu heb ik geen idee wie er achter de ingevulde kruiswoordpuzzels schuil gaan. Daarom alleen een foto van het bewijsstuk.
21.IX.07

Geen opmerkingen: