woensdag 26 september 2007

Oog in oog met Peter d'Hamecourt

Sinds ik begonnen ben met Ruslandkunde werd mij gevraagd: “Wat wil je er later mee worden?” En mijn antwoord was steevast: “De nieuw Peter d’Hamecourt.” En vandaag stond ik voor het eerst (en wie weet voor het laatst) oog in oog met mr. Rusland van de NOS zelve. Hij gaf een boekpresentatie over zijn zojuist verschenen boek ‘Russen zien ze vliegen’, een verzameling columns uit de periode 1989 – 2007. Een verhaaltje, een grapje en vervolgens werd het boek (jaja gratis) uitgedeeld en begon de signeersessie. Bij voor hem onbekende mensen signeerde hij zijn boek met de volgende woorden: ‘Lija, Vliegen met Russen. Dat is pas spannend!’
Als inleidend verhaal tijdens de presentatie vertelde hij hoe de titel van zijn boek is gebaseerd op een verhaal over UFO’s uit de begin jaren negentig, zich afspelend in Tver. In zijn boek komt dit verhaal in de vorm van een column terug, alleen is het dan gesitueerd in Lipetsk. Slordig? Zijn columns zijn korte verhaaltjes uit het verbazende dagelijkse leven in Rusland, zelf noemt hij het miniatuurtjes. In de verantwoording staat dat er in de loop van 2008 een eind komt aan zijn correspondentschap. Ik vermoed zo na de nasleep van de presidentsverkiezingen in maart. Dit betekent dat ik een klein half jaartje heb om me voor te bereiden en mijn uitspraak waar te maken. Of is mijn roeping ondertussen veranderd? Voorlopig ga ik aan de slag als management trainee en blijf ik mijn blog bijhouden. En wie weet kruisen de wegen van mr Rusland en mij zich nog eens, bijvoorbeeld in het vliegtuig op weg naar Nederland. ( Zo ontmoeten veel Nederlanders die in Rusland verblijven elkaar). En misschien is dat nog wel spannender dan vliegen met Russen.
26.IX.07

Geen opmerkingen: