zaterdag 20 oktober 2007

Dress-code

Vandaag is ons op subtiele wijze duidelijk gemaakt dat wij ons aan een dress-code te houden hebben. Het personeel had zich de laatste dagen te veel vrijheden toegeĆ«igend. Zo liepen er jonge dames rond in korte rokjes en op hooggehakte laarzen. Of weliswaar in een colbertje, maar daaronder niets. Het personeel moet weer in het gareel lopen en daarom kwam de personeelsmanager op “bevel” van de directeur (een ex-militair) ons verwittigen dat het zo echt niet langer kan. Men heeft zich te houden aan het ukaz uit 2006, waarin alle kledingvoorschriften staan beschreven. Aldus de opsomming van hoe vrouwen zich horen te kleden:
- Een colbertje met rok of broek, eventueel een jurk. Het colbertje mag van structuur/ stof verschillen van de andere details van het ensemble. De optimale lengte voor de rok is tot aan de knie.
- Kleuren: donkerblauw, donker bordeaux, bruin, grijs, beige. Alle details van de garderobe moeten op elkaar afgestemd zijn qua kleur en in totaal mogen er niet meer dan drie kleuren zijn.
- Dichte schoenen met hak, maar niet hoger dan 5-7 cm.
- In de zomer is het toegestaan om dunne zijde stof te dragen. In de zomer mag de hiel bloot zijn.
- Accessoires mogen een paarlemoeren halsketting of een zijde sjaal zijn.
- Make-up met mate en mode bewust (wat mode bewuste make-up ook moge zijn)
Dat wordt nog even zoeken in mijn garderobe of de vereiste kledingstukken ertussen hangen. Een zijde sjaal en paarlemoeren halsketting, dat kunnen ze in ieder geval zeker wel vergeten. Eigenlijk weet ik ook niet of dit voor mij van toepassing is, maar waar je bent, daar behoor je je eigenlijk ook aan aan te passen (ben even het passende gezegde kwijt). Integreren op de werkvloer. Toch ben ik blij dat het morgen vrijdag is. Op vrijdagen is het allemaal wat soepeler, dan mag er naar Amerikaans model business casual gedragen worden. En dus loopt iedereen massaal in jeans en op platte zolen. Op een enkele na die zonder hakken haar vrouwelijkheid verliest. Nog even ter uwer vermaak het gedetailleerde lijstje met outfits, die ten alle tijden verboden zijn:
- veel te open en sensuele jurken en rokjes. Oftewel mini.
- topjes tot aan de navel
- heupbroeken
- doorzichtige kleding
- kleding die erg strak zit, dus als een tweede huid
- kleding die te veel zakt/ omhaag gaat als de werknemer gaat zitten
- sandalen, sportschoenen en grove schoenen.

18.X.07

2 opmerkingen:

Anoniem zei

zocht je misschien 's-lands wijs, 's-lands eer'?
Leen

Anoniem zei

Hoi Li,

Ik moest gisteren aan je denken! Ik lees hoe je het hebt, wennen zeker?

Jou kennende pas je je goed aan! Ik stuur binnenkort een mailtje!

Kus, Lesley

PS: Ik heb nog geen opdracht voor E* gehad bij Fotografie, haha! (ik houd E* continu in mijn achterhoofd)