maandag 31 maart 2008

Hamsteren


Het leven wordt steeds duurder. De verkiezingen vonden alweer een maand geleden plaats. En dus is er voldoende tijd voldaan aan de verkiezingsbeloftes. De markt heeft de gedrukte prijzen lang genoeg volgehouden. Tijd voor een prijsstijging. En wel betreffende de primaire levensbehoeften. Brood, melk, kaas en openbaar vervoer. Gemiddeld zo’n 20 tot 25%. Uiteraard wordt er nog gezwegen over een pensioensverhoging. Ouderen hebben vaak een mager pensioen. Deze varieert tussen de 3.000p. tot 6.000p. Over het hoogste pensioen beschikken invalide en veteranen, welke niet in de meerderheid zijn. Aangezien er ellenlange procedures voorafgaand gaan aan deze status en deze bureaucratische tijdbarrière gewoon niet overleven. En zelfs als een gepensioneerde de juiste documenten bezit en op tijd zich meldt krijgt hij nog geen 200 euro per maand. Veel te weinig. Daarom hebben baboesjka’s en dedoesjka’s het moeilijk in Rusland. Op straat herken je ze meteen aan hun kleding. In winkels zie je ze elke waar afwegen. En vandaag leek het wel of ze massaal in de rij voor het metroloket stonden. De zjeton (het metromuntje) zal van 14 roebel naar 17 roebel stijgen. Het is een lange rij tot aan buiten. De kans dat de zjeton onbruikbaar wordt is klein. Ik weet niet anders dan dat er voor de metro met een zjeton betaald wordt in Sint Petersburg. Ik loop de rij om 20 uur voorbij. Door de rij gaat een geroezemoes. “Morgen stijgt de zjeton weer eens. Weet je nog dat die 5 kopeken was.” Ik hoop maar voor ze dat de hamsterslag slaagt. Grote kans dat ze niet meer dan twee zjeton’s per klant verkopen. Ik heb onlangs mijn maandkaart gekocht. Goed uitgekiend, denk ik bij mezelf. Dus laat ik me door de roltrap de diepte invoeren.
De prijsstijgingen heb ik van horen zeggen. In de krant heb ik het niet opgemerkt. Zou het soms allemaal een 1 april grap zijn? Toch lijkt dergelijke humor me sterk. We zullen morgen zien.

Geen opmerkingen: