donderdag 15 mei 2008

Vliegtuig Rusland

Russian airlines, maar in het Russisch heet deze vliegtuigmaatschappij simpelweg Rusland.
Samen met de KLM verzorgen zij als enige rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Sint Petersburg. Rusland vliegt op zondag, woensdag en vrijdag. KLM op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag. Het voordeel van Rusland is dat het net iets goedkoper is en dat je er echt nog veel te eten en te drinken krijgt.
Altijd als ik een vliegtuig binnenstap denk ik na over mijn medepassagier, ofwel buur. En ik hoop dan op een interessant persoon met charisma, met een prettig uiterlijk, met spannend verhalen zodat de reis niet zo lang duurt. Zodat het reizen niet zo eenzaam is. Als dit niet het geval is en er naast mij een grijze muis zit, waarbij niet het gevoel ontstaat, kom laat ik eens even gezellig een praatje houden. Dan ga ik uit het raampje staren naar de wolken, fantaseer over de verschillende vormen. En als dat gaat vervelen dan ga ik een tijdschrift bladeren of lezen. Maar aldoor met de gedachte- wat zou er op het menu staan? En als het karretje in mijn vizier komt, begin ik te watertanden. Niet omdat het eten zo verbijsterend lekker is. Het eten is gewoon normaal. Het is gewoon zo spannend. Ik kan aan niets anders meer denken dan aan dat wat er onder de folie ligt. Je weet nooit wat je krijgt. Zullen het aardappeltje en vlees zijn of rijst met kip? Krijg je er als toetje een cakeje, stukje taart of een saai koekje bij ?
Vandaag had ik voor het eerst pannenkoeken. Toen ik de folie er vol ongeduld aftrok en de twee rolletjes gevuld met kersen zag, verscheen er een brede glimlach op mijn gezicht. En terwijl ik ze eerst nauwkeurig bestudeer, verorber ik ze later met alle plezier. En de reis duurt alweer een half uur korter. Nog even een powernap en we landen alweer op Schiphol. Dag Rusland, dag vliegtuig Rusland. Tot over twee weekjes.

Geen opmerkingen: